Skip to content
שמן קוקוס של מילר עם האריזה על רגע תכלת

שמן הקוקוס והסיבות שבגללן הוא כבש את עולם טיפוח השיער

עץ הקוקוס, או בשמו העברי 'נרגילא', הינו עץ ממשפחת הדקליים. חלוצי ספרד הטביעו את השם 'קוקו' שבא מהמילה הפורטוגזית 'מקאקו' שפירושה קוף, שכן אגוז הקוקוס בצורתו העגולה והשעירה, בעלת שלושת הנקבים מזכיר פרצוף של קוף

צמרות של עצי קוקוס על רקע שקיעה

מקור הקוקוס

מקור העץ אינו ברור, אבל ישנם מאובנים אשר מעידים שהוא היה קיים לפני מיליוני שנה. 

בשל כושר הציפה הגבוה של פרי הקוקוס הוא התפשט מאזור גידולו הטבעי לאורך חופי הים של האזורים טרופיים גם לכל האזורים הטרופיים, ואף לאזורים שאינם טרופיים.

שימושים

כל חלקי דקל הקוקוס ניתנים לשימוש. עץ קוקוס הוא עץ פורה ביותר המניב כ-75 אגוזי קוקוס בשנה. מסיבות אלה לדקל הקוקוס חשיבות כלכלית רבה במקומות בהם הוא גדל. בסנסקריט מכונה דקל הקוקוס בשם "קלפה וריקשה" שמשמעו: "העץ הנותן את כל צורכי החיים". במלאית מכונה דקל הקוקוס בשם "פוקוק סריבו גונה" שמשמעו "העץ עם אלף השימושים".

הקוקוס מהווה מקור תזונתי חשוב מאוד במדינות ותרבויות רבות. מרכיביו נחלקים למגוון אפשרויות, פרי בשרני, שמן, מים מיץ וחלב. 

ניתן למצוא את הקוקוס בתרבויות רבות ועתיקות כמקור חיוני, ומרכיב עיקרי בתזונה ובכלכלה. לכן זוכה הקוקוס למקום של כבוד אצל עמים רבים. עץ קוקוס הוא פורה ביותר ויכול להניב כ-75 אגוזים בכל שנה. 

ויקיפדיה – https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%A1

אגוז קוקוס מחולק לשניים עם מי קוקוס משפריצים ממנו

התכונות של שמן הקוקוס

מתוך מגוון השימושים של המרכיבים, שמן הקוקוס הוא המרכיב החשוב והמעניין מכולם. לשמן הקוקוס תכונות מרפא סגוליות אשר הופכות אותו לחשוב ומוביל מכל השמנים. 

 

אל הרפואה המודרנית הגיע שמן הקוקוס באיחור קל. מדענים החלו בפענוח סגולות המרפא הייחודיות לקוקוס וכיום הוא מומלץ לטיפול במגוון תחלואים החל מדלקות, בעיות עור, כוויות, חתכים, התקרחות ונשירת שיער – וכלה בכולסטרול גבוה, ובחיזוק מערכת חיסונית מוחלשת, לכולם נמצאו בשמן הקוקוס מרכיבים לריפוי.

השפעות שמן הקוקוס על השיער

שיער בריא, מלא וחיוני הוא שאיפה של כל אישה או גבר. בשל כך נרתמו מדענים רבים לחקור את מרכיבי הקוקוס על מנת להשיג את המטרה הנשגבת. הממצאים היו מדהימים וחלקם אף הגיעו למסקנה ששמן הקוקוס הוא המפתח לצמיחת שיער בריא, מבריק ורענן. 

הפרוטאין הרב הנמצא באגוז הקוקוס מגן על קרקפת בריאה ויוצר מעטפת הגנה וקרקע פוריה לצמיחה בריאה והחלמתו של שיער פגום. לכן שמן הקוקוס נמצא כיום בכל התכשירים למניעת קשקשים כמו גם בכל קרם שיער ומרכך. 

כמו כן, שמן הקוקוס משמר את רמת הלחות הטבעית של השיער שהכרחית לצמיחה. חלקיקי השמן "ננעלים" על קצוות השיער הפגום ומונעים בכך את שבירתו. אם אתם סובלים משיער יבש, מריחה של כמות קטנה ועיסוי הקצוות בשמן יכולים לחולל פלאים בשיערכם.

מחקר

משרד הבריאות האמריקני קבע כי ממגוון השמנים המצויים כיום בכל מוצרי השיער (שמן תירס, שמן מינראלי וכו'), שמן הקוקוס הוא היחיד שמאט ואף עוצר לגמרי את איבוד הפרוטאין בשיער אשר מתרחש בזמן ואחרי החפיפה, ובכל טיפול כימי.

בנוסף, במחקר שנערך בשנת 2003 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12715094/) נמצא כי טיפולי שמן הקוקוס מונעים את נזקי סירוק השיער לכל סוגי השיער כאשר נעשה בו שימוש לפני ואחרי החפיפה. 

כמו כן, במחקר, המשתתפים שהשתמשו בשמן קוקוס סבלו מהשיעור הנמוך ביותר של אובדן חלבון שיער. אובדן חלבונים הוא נושא שכיח בקרב אנשים המייבשים בפן, מיישרים או מסרקים את שיערם לעתים קרובות, כמו גם עבור אנשים המשתמשים לעתים קרובות בטיפולי שיער ומוצרים אחרים.

המדענים העריכו כי סביר להניח כי החומצה האורית בשמן הקוקוס, מגדילה את הזיקה שלו לחלבוני שיער ומאפשרת לו להיספג בשורש השיערה יותר משמנים אחרים הנפוצים.

חוקר השפעות של שמן קוקוס על שיער בודק שיער במיקרוסקופ

לסיכום

שמן הקוקוס הינו חומר נעים באופן כללי – יש לו ריח טוב, הוא גורם לשיער שלך למראה מבריק ויש לו תחושה נהדרת לאחר שנמרח על השיער והקרקפת שלך.

לא רק זה, לשמן הקוקוס ישנן גם השפעות מבריאות אשר מגובות במחקרים, ולא בכדי הוא משמש כתוסף במגוון תכשירים לשיער ולגוף. 

שתפי את הפוסט הזה